lördag 7 april 2012

Påsk.

Glad påsk.

Det är påsk och helt ärligt, det känns sådär.

För det första är jag en sån där tråkig människa - som inte är så mycket för högtider i allämnhet.
Och varför det är så?
Hmm, ja det bara är så helt enkelt.

Sen måste jag ju såklart erkänna att jag tycker det är rätt jobbigt med "påskbord".
Det finns mycket att välja på och man ska "plocka" upp det man vill ha själv.

Jag är alltid lite rädd att någon ska kolla på min tallrik och tänka antingen:
"NEJ MEN KOLLA! Vad lite hon tar!"
eller att dem ska tänka:
"NEJ MEN KOLLA! Vad mycket hon tog!"
Jag kan inte riktigt se vad som är "normalt"?

Sen förstår jag att det är en dum rädsla - varför skulle någon kolla på min tallrik?! Dem sköter väl sin egen tallrik?

En annan sak som gör det hela lite jobbigt med att "plocka" själv är att jag vill vara duktig och äta ordentligt. Verkligen.
Men när man ska just sån mat själv blir det lätt (för mig) att mina andra tankar tar över lite och stänger bort mina "friska tankar" - vilket gör att jag tar för lite och sedan f¨år skuldkänslor över det.

Det här gäller då "påskbord", "julbord" (som är typ samma sak som påskbord), bufféer, taco osv..

Men eftersom att jag lovat mig själv att börja kämpa på riktigt så ska jag göra mitt bästa med att "äta bra" och helst utan att jag mår hel dåligt efteråt.
Så jag ska äta påskmat och jag ska försöka fokusera på att njuta av det som jag tycker är gott på påskbordet istället för att tänka på att andra glor på min tallrik (för det gör dem inte) och istället för att tänka "nu äter du mer än vad du är värd".
Jag ska dricka påskmust - bara för att jag älskar påskmust.
Jag ska ha en bra påskafton!

GLAD PÅSK PÅ ER! :)

1 kommentar: