måndag 6 augusti 2012

Svaren på era frågor - Ätstörningen. (Del 2)

Ätstörningen.

När du pratar om hur du gjorde under den västra tiden, vad du vägde och hur lite du åt, tror du inte att massa av unga tjejer med samma problem "inspireras" av dig då, det blir typ som tips, eller?
Svar - Jag skriver aldrig om hur jag gjorde under den värsta tiden. Har aldrig skrivit min vikt på bloggen! Inte heller hur lite jag åt.
Just för att jag inte vill trigga!
Jag har som högst skrivit hur jag mådde, men det har aldrig handlat om hur lite mat, min vikt eller hur jag gjorde då..
Så om du tycker att jag triggat genom det, vill jag gärna veta när då? Och i så fall ber jag om ursäkt :(

Har du gått på dagvård?
Svar - Ja, jag har gått på dagvård.

Tränade du mycket, när du var "uppe" i din äs? Och i så fall, hur ställer du dig till träning nu?
Svar - Ja, jag tränade rätt mycket när jag var uppe i min äs.
Just nu tränar jag ju inte. Men träning är något jag tycker är kul och hoppas att kunna börja träna av just anledningen att det är kul igen, när jag nått normalvikt då.

Hur gammal var du när du fick problem med maten?
Svar - Jag var ungefär 15 år.

Hur ser du på din kropp?
Svar - Kroppen är underbar. Inte bara min, alla. Just för allt den kan göra för oss.
När det gäller hur jag ser på den utseendemässigt. Det skifftar nu mera från dag till dag. Ibland tycker jag att den är helt okej ändå. Andra dagar, hatar jag hur den ser ut.
Men jag älskar den för allt den gör för mig varje dag!

Hur länge har du haft en ätstörning?
Svar - sedan jag var ungefär 15. Kankse två och ett halvt år ungefär.

Tycker du att man måste vara underviktig för att kunna ha en ätstörning?
Svar - Verkligen inte! Ätstörningen sitter inte i vikten eller i en storlek!

Finns det mat som du har som "förbjuden"? Och hur går det emot det? Äter du det ändå då?
Svar - Jag hade en lång lista på mat jag räknade som "förbjuden". Men det var när jag var sjukare!
Jag försöker gå emot allt det där nu. Och har testat mycket av den "förbjudna" maten och märkt att den inte är farlig!

Bodde du inte hemma när du blev sjuk?
Svar - Jo när jag blev sjuk bodde jag hemma. Men jag flyttade till en studenkorridor, efter förra sommaren. Då blev det värre med allt.

Hur mycket åt du ¨på en dag när du var som sjukast?
Svar - Jag kommer inte skriva hur mycket jag åt. Då det kan vara triggande!
Inte tillräckligt är det svaret jag kan ge dig.

Hur såg dina dagar ut när du mådde som sämst?
Svar - mina dagar var oerhört tråkiga när jag mådde som sämst. Jag fyllde inte mina dagar med något roligt. ´Tänkte på mat, hur jag skulle undvika den. Tänkte på träning. Låg i min säng och var trött. Tvingade mig själv till att plugga.
Kommer inte ihåg mycket av dagarna... Ska jag var ärlig så är den tiden rätt dimmig.

Åt du typ ingenting när du var som sjukast?
Svar - Som sagt. Jag åt inte tillräckligt, är det enda jag kan svara på den här frågan.

Hur dålde du det för dina föäldrar?
Svar - Jag bodde inte hos mina föräldrar så mycket då.

Vad för negativa saker hände med din kropp när du inte åt/åt mindre?
Svar - Jag var alltid frysen. Tappade mycket hår på huvudet och på resten av kroppen fick jag mer hårväxt. Sämre hy. Hade väldigt ont i min kropp ofta. Väldigt typ "utmattad".
Mensen försvann (kanske inte ses som negativ just då, men på lång sikt är det de.)
Det är det jag kommer på just nu.

Sover du bra om nätterna?
Svar - Nja, det kan jag inte påstå. Men det är bättre nu än vad det var innan.

Hur var det att handla själv? Jämförde du allt i affärerna? Och tyckte du aldrig det var pinsamt att handla?
Svar - Det var jobbigt. Jag kunde gå inne i affären i timmar, och sen ändå bara komma ut med en sak liksom. Jag jag jämförde nog rätt mycket.
Det var jätte pinsamt tyckte jag då. Jag trodde att alla kollade på just mig där inne! Trodde att dem tänka "Ska hon verkligen köpa allt det? Ska hon äta det där?!".

Hur mycket vägde du innan du fick en ätstörning och hur gammal var du när du vägde så mycket?
Svar - Jag vägde nog runt 45 när jag var frisk. Men då var jag ju bara 14 år gammal!! Nu ska jag såklart väga mer!

Började din ätstörning för att du ville gå ner i vikt?
Svar - Nej, det handlade inte om att gå ner i vikt i början. Det var inget jag tyckte var viktigt.

Hur ofta väger du dig? Hur ofta vägde du dig förut?
Svar - Jag väger mig när jag är på vägning hos en behandlare. Aldrig annars.
När jag var som sjukast hade jag ingen våg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar