tisdag 28 augusti 2012

Att vilja är att kunna.

"Jag har haft Bulimi sedan 4 år tillbaka. Mina föräldrar har tvingat mig till vård och jag har fått hjälp i 2 och ett halvt år nu, typ. Men jag kan verkligen inte. Jag klarar det inte. Jag kan inte bli frisk! Jag får bra vård och mina föräldrar kollar mig och hjälper mig med maten hela tiden. Men jag klarar det inte. Hur gör du? Hur kan du klara det så himla bra?"
 
 
Jag tror jag kan svara till en viss del på din fråga, faktiskt...
Det första jag la märke till i din fråga, var att du aldrig en enda gång skrev att du ville blir frisk eller få hjälp. Du skrev att dina föräldrar tvingat dig till det.
 
Du kan INTE bli frisk om du själv inte vill. Det är helt omöjligt.
 
Du kan få den bästa vården någonsin - som har hjälpt hela världen att bli friska.
Du kan ha hela jorden befolkning där och stötta dig.
Men du kommer inte kunna bli frisk och du själv inte vill det.
 
Du ska inte bara säga "Jag vill bli frisk".
DU SKA MED HELA DITT HJÄRTA SÄGA - JAG VILL OCH SKA BLI FRISK!
 
Så är det med allt i livet.
Det du själv inte vill kommer du antagligen inte lägga ner ditt hjärta i.
Du kämpar ju inte för något som du inte vill ha.
Visst du kanske kan försöka lite halvhjärtat, och kankse till 50%. Men det går ju inte i längden?
 
När du ska bli fri(sk) från din ätstörning måste du lägga ner 200%, du måste kämpa varje dag och du får inte ge upp bara för att det är jobbigt och ångestfyllt. Du måste vilja med hela ditt hjärta.
 
Såklart hoppas jag att du kommer i insikt och kommer på att det är det här du vill och vågar kämpa vidare och faktiskt kommer bli frisk!
Men ta en tankeställare.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar