söndag 22 juli 2012

Kommer ni ihåg, listan jag gjorde för ganska länge sedan?

Kommer ni ihåg listan jag gjorde om "Varför man bör välja livet framför sin ätstörning"?
Den 24 april för att vara exakt.

Jag kom att tänka på att jag faktiskt utvecklats rätt mycket sedan dess!
Här kommer ett litet bevis på att det funkar att jobba emot sin ätstörning!!

Punkterna som blivit bättre sedan jag skrev listan den 24 april (alltså på ca 3 månader):
Få tillbaka energi - Är inte helt och hållet så energirik som innan ätstörning, men det går framtå!

Känna riktigt lycka och glädje igen (inte den där låtsas lyckan som man kan tror att man känner pga ätstörnings tankarna, nej jag menare riktig glädje som känns i hela kroppen). - Jag har börjat känna lycka, kanske inte helt sådär överlycklig. Men det kommer!

Kunna skapa bättre relationer med andra människor. - Definitivt redan mycket bättre.

Vara mer utårtiktad.

Ha mer tid för kul saker, istället för att tänka på mat hela tiden. - Så mycket mer tid, tänk vad mycket jag missade när jag slösade bort tankarna på mat!!

Tjockare och friskare hår.

Bättre hy.

Med tanke på hjärtat, inre organ och hjärnan - Här hoppas jag det är mycket bra, men jag har inte så mycket koll på punkten..

Inte vara sjukligt blek

Slippa att vara arg och ledsen över att man ätit - Det händer fortfarande, men inte lika ofta.

Kunna njuta av allt som livet har att erbjuda. - Jag har nu blivit föräslkad livet och allt det har att erbjuda istället!
 
Slippa dölja sina matvanor och att behöva ljuga om dem. - Gör jag inte alls längre.

Äta med vänner och med familj utan att det är jobbigt - Det kan fortfarande vara jobbigt, men det är inte jobbigare än att äta ensam längre.

Att DU är kontroll över ditt liv och inte din ätstörning - Min ätstörning har inte lika mycket att säga till om längre!

Kunna koncentrera sig. - Så väldigt mycket bättre!

Slippa alla förbud - Vissa förbud har jag redan brutit, det andra ska brytas!

Kunna använda kläder man tycker är snygga och inte för att "dölja" sin kropp. - Har faktiskt blivit lite bättre, vissa dagar döljer jag mig i stora kläder, men inte alltid längre.

Att våga testa ny mat, som man själv testar att laga eller som man smakar någon annan stans - YES!

Kunna vara mer social - Mycket mycket mycket mycket, mer!!

Få tillbaka sin humor - Den är tillbaka! 

Orka lika mycket som dina vänner. - Det börjar jämna ut sig!

Kunna vara stolt över sig själv, PÅ RIKTIGT! - Det har hänt en gång en så länge, då jag var riktgit stolt över mig själv. Underbart!

Andra viktiga punker, som jag jobbar på:
Slippa att vara arg och ledsen över att man ätit  - Det händer fortfarande vid tillfällen ju-
Kunna ha relationer/förhållanden i framtiden, som kan funka.
Vara nöjd med sig själv.  
Äta med vänner och med familj utan att det är jobbigt - Jag vill såklart att det inte ska vara jobbigt alls!
Träna för att man tycker att det är kul och inte för att din ätstörning vill att du ska träna
Att DU är kontroll över ditt liv och inte din ätstörning - Det ska jag bli helt och hållet!
Kunna uppnå sina mål och drömmar i livet.
För att trivas i sin kropp på riktigt. - Det här måste jag verkligen jobba på mer!
Slippa alla förbud - ALLA förbud ska brytas!
Kunna göra saker utan att ens familj behöver oroa sig.
För att känn sig vacker - på RIKTIGT!
Känna sig varm och slippa frysa hela tiden
Kunna kolla i spegeln och vara nöjd.
Få en tjejkropp, med lite former. - Jag längtar!!
Känna sig mätt utan att må dåligt.
Känna sig hungrig och göra något åt det (alltså äta)
Älska sig själv
För hur skönt hade det inte varit att vinna den alldeles för långa kampen mot en ätstörning? - Ännu har jag ju inte vunnit kampen helt, men jag kan säga såhär: Jag leder matchen!


Den viktigaste punkten jag skrev:
  • För att JAG och DU är värda livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar